Alt, du bør vide om generationsskifte i virksomheder

Alt, du bør vide om generationsskifte i virksomheder

24. august 2020 Slået fra Af Redaktion

Du har muligvis hørt om generationsskifte i virksomheder før, men ved måske ikke helt, hvad det går ud på. Det kan dog give mening at kende til det, da det i nogle tilfælde kan være en god strategi og et hensigtsmæssigt alternativ til at sælge en virksomhed.

Hvad er et generationsskifte i en virksomhed?

Når en virksomhed bliver overdraget fra den ene generation til den næste, er der tale om et generationsskifte. Det vil ofte være, hvis en forælder overdrager sin virksomhed til sit barn, så den yngre generation dermed overtager familiens virksomhed.

Nøglen til den vellykkede overdragelse

Selvom det måske lyder ganske simpelt at overdrage sin virksomhed fra én generation til den næste, er det ikke helt enkelt. Det betyder, at der er brug for en masse forberedelse og planlægning, for at overdragelsen kan blive så vellykket som muligt. Der skal nemlig blandt andet tages hensyn til følgende forhold, som kræver en god portion planlægning, der bør påbegyndes flere år før selve overdragelsen:

  • Skattemæssige forhold
  • Finansieringsmæssige forhold
  • Ledelsesmæssige forhold

I forbindelse med de ovenstående forhold er der flere ting, der giver mening at tage stilling til, hvis forløbet skal blive så hensigtsmæssigt som muligt. Du kan for eksempel ved at vælge den rigtige generationsskiftemodel opnå en skattefri overdragelse samt en masse andet, der kan få overdragelsen til at blive langt mindre omkostningsrig og mere fordelagtig.

Brug for hjælp?

I og med at der er mange ting at tage stilling til, når familievirksomheden skal overdrages til den næste generation, kan det give mening at få hjælp fra en professionel rådgiver. På den måde kan I med større sandsynlighed finde frem til den bedste løsning for netop jeres virksomhed. Rådgivningen vil altid tage udgangspunkt i den individuelle situation, og den vil blive skræddersyet, så den passer til den givne virksomheds situation og behov.